home
over deze site
de coupé GT
 

 


Huidige kilometerstand: 523.000


 

   

 

Gegevens en foto's

 

[446.100 km] Hij kostte 350 euro en had alleen nieuwe schokdempers en een wiellager nodig: de witte Audi 100 automaat, met 2.3-liter motor. Een koopje! Dit zou m'n dagelijkse vervoer kunnen zijn, nu de Coupé wordt opgeknapt.

Ik kocht hem op een druilerige voorjaarsdag in 2005. En ondanks al mijn aversie tegen automaten reed zo'n versnellingsbak in de normale Randstad-avondspits toch werkelijk heerlijk. Stadsverkeer, gewoon snelwegverkeer - het was allemaal zo ontspannend, ineens.

Waar je in de Coupé altijd grommend je frustraties verbijt, vanwege linkerbaansukkels, die de volgasorgie in een prematuurtje laten eindigen, terwijl je met tussengas fanatiek terugschakelt om de vijfcilinder toch nog op z'n beste (hoge) toeren te laten draaien, ja, daar is dat in de 100 plotseling zo volslagen onbelangrijk. Zo onnodig. Zo irrelevant.

 

Laat anderen hun kransslagaders maar doen dichtslibben, de 100-rijder onthaast bij maximaal 120 km/uur op de rechterbaan. De stoelen zitten uiterst comfortabel, de ruimte in de kofferbak is absurd. De 100 glänzt mit een eettafelgroot kofferbakoppervlak, aangevuld met vakjes links en rechts naast de wielkasten. Enorm, enorm.

Tot het rateltje opdook. Het werd steeds erger. Ook joelde en kreunde er plotseling een lager. Investeren in een nieuwe aandrijving? Change is part of the plan, zegt een toonaangevend ICT-leverancier. Met youngtimers is het niet anders . Dus gingen de hevige (en dure) tuningplannen van de Coupé GT in de kast, want het 100-blok levert uit zichzelf al veel extra pk's. Als je weet hoe je ze eruit haalt.

Maar daarvoor moest de 100 wel worden gesloopt. Waarschijnlijk voelde ie het aankomen. Want op eigen kracht wilde ie niet meer naar de slachtbank. Op de A12 was 't plotseling over en uit. P. sleepte me naar de BS van G. (insider-afkortingen doen het altijd goed op websites). En daar was het na één weekend gedaan met de 100. Rust zacht...

Audi 100 CC automaat
Motorcode NF (2309 cc)

- gekocht 18 april 2005
- gerecycled 19 mei 2005

Foto's
Het vervolg - de NF in de Coupé