![]() ![]() ![]() |
![]() Huidige kilometerstand: 523.000 |
|||
![]() |
1 2 3 4 5 6 7 |
|||
|
Eind jaren '70 waren wulpse ronde vormen en chroom volkomen out. Hoekig moest een auto zijn, en zwart kunststof moest hij hebben. De Italiaanse ontwerper van de eerste VW Golf en Scirocco gebruikte ervoor een lineaal. En zelfs het excentrieke Citroën voorzag z'n CX van hoekige accenten. Audi's
nieuwe Coupé zou dus ook vierkant worden. In 1980 zag de auto het
licht. De show werd gestolen door de in dat jaar geïntroduceerde
quattro. Maar
die had z'n koetswerk zelf weer gejat
van de Coupé. |
Uiterlijk oogde de Coupé snel. Ha! Een lethargische cruiser was het. De snelheidsbezetene tijdschriftredacteurs spraken aanvankelijk schande. Audi reageerde met meer cilinderinhoud, een Bosch-injectie en het toevoegsel GT. Het optelsommetje kwam uit op een adequate 136 pk. De facelift
van modeljaar 1985: zwarte rookglas-achterlichten, hét design-statement
van de eighties. Al net zo zeitgeistig
als de half afgezakte t-shirts met één ontblote schouder
die de meisjes destijds droegen. Hoor ik daar Mel & Kim? |