home
over deze site
de coupé GT
 

 


Huidige kilometerstand: 523.000


 

   

 

Foto's

 

[447.500 km] Uit de Audi 100 kwam een prachtig blok. Prima compressie, nauwelijks olieverbruik, draaide als een naaimachientje.

Het is een 2309 cc vijfcilinder, motorcode NF. Méér cilinderinhoud dus dan de KV (met 2226). En bovendien een stuk nauwkeuriger vervaardigd, want de NF is van een jonger ontwerp en kent kleinere productietoleranties.

Dankzij de extra cilinderinhoud en de grotere kleppen heeft dit blok al gauw 15 pk meer dan de KV. Met een goed uitlaatspruitstuk komen die pk's er ook uit.

Het blok kon vrijwel plug & play worden overgeplaatst, op een paar relatief kleine aanpassingen na. Al zorgde het nieuwe uitlaatspruitstuk wel voor onverwacht veel stress...

 

 

Sterker nog: al het gedoe rondom dat spruitstuk viel midden in de zomervakanties. Uiteindelijk heeft de inbouw ruim een maand stilgelegen. Bovendien leek het me raadzaam om pakkingen te vervangen en wat zaken te controleren. Ook dat kostte veel tijd.

Het verschil tussen dit fitte blok en mijn versleten KV'tje is echter opmerkelijk. Merkbaar meer kracht, maar heel gecultiveerd en uitgesmeerd over een breed toerenbereik. De motor trekt door tot het rode toerengebied, waar de KV boven de 5500 toeren buiten adem raakte.

De NF draait bovendien prachtig soepel. Logisch, want dit exemplaar zat in een automaat - zodat hij gegarandeerd altijd rustiger is bereden, zonder schakelfouten en te hoge toeren.

En hij klinkt schiiiiiiiiiiitterend...

 

De NF uit elkaar
De NF weer in elkaar (1)
De NF weer in elkaar (2)
De NF weer in elkaar (3)