home
over deze site
de coupé GT
 

 

 
Huidige kilometerstand: 523.000

Hier: de 400.000
Foto's: Urgewalt-Treffen 8-5-2004
Een gezellig tripje door het Ruhrgebiet
De Oostzee - van Kaiser tot kameraad
Oost & west - relikwie uit de koude oorlog

   
 

Mail > coupegt.nl

 

 

 

[437.000 km] We gaan - zoals zo vaak op deze site - terug in de tijd. Maar deze keer met de ogen dicht.

De Porsche 911, de BMW 635 Csi, de Opel Manta, de VW Golf I GTi, ja élke auto uit de jaren tachtig voldeed aan één uniforme regel: je kon ze herkennen met je oren. De zes-in-lijn van de BMW klonk immers uniek. En dus volslagen anders dan de zescilinder boxer in de Porsche. In zowel de Opel als de Volkswagen lag een viercilinder, maar de Manta's en Kadetts hadden zo'n typisch Opel-knettertje. Terwijl de Golf juist weer een felle brom had. Had je daarentegen een Renault of Talbot/Simca, dan hoorde je elke dag een typische huil in het motorgeluid. Weet u nog?

In die dagen wisten sommige fabrikanten het al: motorgeluid is een essentieel merk-statement. Geen wonder dus, dat BMW en Porsche vandaag de dag mensen in dienst hebben die uitlaatgeluid onderzoeken. Zij zorgen ervoor dat een Porsche anno 2005 dezelfde rauwe boxerrasp heeft als een Porsche anno 1975.

En het is ook geen wonder dat de uitlaatbusiness bloeit en groeit. Al is ook hier veel kaf en weinig koren. De Coupé GT heeft het wat dat betreft goed getroffen, met z'n maatgesneden RVS-uitlaat van EPS. Maar dat terzijde.

En Audi? Nou, de technici bij Audi moeten (met pek en veren ingesmeerd) op de boerenkar door het dorp worden gereden en door de plaatselijke jeugd met rotte eieren worden bekogeld. Ja! Want sinds de jaren negentig heeft het merk z'n unique selling point, de vijfcilinder, in de ban gedaan. Terwijl echt iedereen die typische rafelige roffel schaarde in de toptien van meest goddelijke uitlaatvoortbrengselen aller tijden!

Weet u niet meer welk geluid dat was? Daarvoor hebben we dit geheugensteuntje.

>> deel 2